Дайджест
медичної реформи
№15
18 січня 2019
Електронне здоров'я
Що очікувати від медичної реформи у 2019 році
Наразі усі функції - і адміністративні, і медичні - в українських медзакладах виконує головний лікар, але скоро його обов'язки розділять між двома посадами.
Прямого доступу до центральної бази даних медзаклади не мають, тому їм необхідно підключитись до однієї з перевірених медичних інформаційних систем
За 2018 рік більше половини українців вже відчули перші результати реформи охорони здоров`я. Перш за все це стосується первинної ланки охорони здоров'я та можливості вільно обирати лікаря. Менш помітними, але не менш важливими, для більшості українців пройшов ряд інших змін - зокрема, розпочато функціонування електронної системи охорони здоров'я (далі - електронне здоров'я).

Електронне здоров'я – це інструмент, що має забезпечувати фінансування наданих медичних послуг та збереження персональних та медичних даних пацієнтів. Система має забезпечити прозорість процесів в охороні здоров'я та зменшити корупційні ризики. Фактично на електронне здоров'я покладено ряд задач у медичній, фінансовій та сервісній площині.

Варто нагадати, що згідно закону "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення" оплата за медичні послуги та лікарські засоби, що входять до програми медичних гарантій, має здійснюватись на підставі даних електронного здоров'я. Саме тому для цього було створено центральну базу даних, яку адмініструє державне підприємство "Електронне здоров'я". Усі заклади, які починають працювати за принципом "гроші ходять за пацієнтом" мають подавати електронні звіти до НСЗУ.

Проте прямого доступу до центральної бази даних медзаклади не мають, тому їм необхідно підключитись до однієї з перевірених медичних інформаційних систем (далі - МІС), яких наразі п'ятнадцять. Кожен МІС має безкоштовно забезпечити певні визначені послуги, наразі це лише підписання декларацій.

Усі інші послуги, що надають МІСи можуть бути платними для закладу (або заклад може ними не користуватись), як наприклад, ведення електронної медичної документації, звітності, тощо. Очікується, що за рахунок конкуренції між МІСами електронне система охорони здоров'я буде постійно розвиватись шляхом створення нових послуг, покращення зручності та конкуренції за ціну.

Таким чином фінансова складова електронного здоров'я полягає у реалізації принципу "гроші ходять за пацієнтом". Між медичними закладами та Національною службою здоров'я України (далі - НСЗУ) відбувається обмін інформацією про надані медичні послуги, за які НСЗУ сплачує бюджетні кошти. Саме так працює сплата коштів за підписані декларації - заклади щомісячно подають електронні звіти і отримують кошти за підписані декларації.

Аналогічні зміни у 2019 році будуть стосуватись деяких послуг вторинної ланки, що будуть входити до програми "Безкоштовна діагностика" та програми "Доступні ліки" - медзаклади та аптеки будуть звітувати перед НСЗУ за надані послуги та лікарські засоби. У майбутньому на таку модель роботи мають перейти усі державні заклади охорони здоров'я та за бажанням приватні.

Медична складова електронного здоров'я полягає в переведенні паперового документообігу в електронний вигляд. Звичні усім амбулаторні картки та історії хвороб поступово перетворюватимуться в електронні медичні картки пацієнтів. Електронізація медичних записів покращить комунікацію усіх учасників лікувального процесу: лікарів, медсестер, фармацевтів, лаборантів, адміністраторів, пацієнтів тощо.

Завдяки МІСам можливо зменшити або місцями, навіть, зняти з медичного персоналу обов'язок заповнення медичної документації. Тим самим дозволити сконцентруватись на безпосередніх обов'язках з наданням медичної допомоги пацієнтам. А завдяки тому, що уся медична інформація пацієнта стає доступною в одному місці підвищується швидкість та якість прийнятих клінічних рішень та обслуговування пацієнтів.

Електронізація також дозволяє знизити кількість помилок у роботі, так як зменшує "людський фактор". Ступінь інтеграції електронного здоров'я у роботу медичних працівників відрізняється між закладами і фактично обмежується бажанням керівництва та функціоналом обраного МІСу, адже наразі відсутні вимоги про обов'язковість електронізації медичних записів. Важливою також є вимога про конфіденційність персональних та медичних даних пацієнтів, доступ до них має бути доступні вони мають бути лише для тих кому надано це право згодою пацієнта.

Сервісна складова електронного здоров'я для пацієнтів перед усім стосується того, що значно спрощуються комунікація с системою. Записатись до лікаря можна за допомогою кількох дій у власному кабінеті пацієнта, до якого можуть приходити результати аналізів та обстежень.

У 2019 році з'явиться декілька нових рутинних електронних інструментів у лікарів. Перш за все це електронний рецепт, за допомогою якого можна буде отримувати ліки за програмою "Доступні ліки" та електронне направлення, яке буде необхідним для безоплатного отримання послуг за програмою "Безкоштовна діагностика".
"Медичні інформаційні системи існують десятки років, як в Україні, так і світі. Їх новизна для більшості пацієнтів та медичних працівників зумовлена лише тим, що переважаюча більшість українців отримують медичну у державних закладах, у яких наявність МІСів ніколи не була обов'язковою та бажаною. На початку реформи були побоювання того, що медичні працівники не зможуть з ними працювати, проте досвід першого року показав зовсім інший результат".
Євгеній Гончар
член Громадської ради при МОЗ України
За даними порталу
https://medreform.in.ua/

Новини
Матеріал підготовлений в рамках всеукраїнського проекту «Медіа школа з Децентралізації. Курс-ІІ», який проводить Центр політичних студій та аналітики «Ейдос» за підтримки Програми для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U–LEAD з вропою», яка фінансується Європейським Союзом та його країнами-членами Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею та Швецією.
Дайджест виготовлено за підтримки Міністерства охорони здоров'я України

Адреса: м. Київ, 03150, вул. Ділова, 22б, 2 поверх (для листування – а/с 13 м. Київ, 01001)
Телефон: +38 (067) 506 8162
E-mail: office@cpsa.org.ua

Made on
Tilda