Дайджест
медичної реформи
№4
7 серпня 2018
Автономізація медичних закладів
Що таке автономізація лікувальних закладів і навіщо вона потрібна?
Представники громадськості відтепер можуть впливати на обрання керівника медичного закладу.


Зароблені кошти медзаклади мають спрямовувати на свій розвиток
Ще 6 листопада 2017 року в дію вступив в дію закон про автономізацію закладів охорони здоров`я проте досі не всім вдалося розібратися, які переваги він надає. Тому давайте спробуємо розібратись в основних мотивах та положеннях закону.

Однією з найбільших проблем вітчизняної системи охорони здоров`я є застаріла модель фінансування, коли медзаклади отримують гроші не за надані медичні послуги, а за сам факт свого існування. Це призводить до відсутності стимулів до збільшення кількості наданих послуг та їх якості, адже гроші і так "прийдуть".

Для вирішення цієї проблеми необхідно змінити характер взаємовідносин між надавачем медичних послуг (лікарня, поліклініка тощо) та замовником (розпорядник бюджетних коштів). На зміну бюджетній командно-адміністративній моделі управління має прийти контрактна модель, у якій взаємовідносини регулюються договорами.

Контрактна модель передбачає, що розпорядник бюджетних коштів заключає договір з медичним закладом в інтересах пацієнта. На практиці це виглядає так: заклад надає медичну послугу пацієнту і за це від бюджетного розпорядника він отримує кошти за умовами контракту.

Планується, що з 2020 году розпорядником коштів буде Національної служби здоров'я України, яка вже в цьому році укладає прямі договори з закладами, що надають первинну медичну допомогу.

Для запровадження такої моделі необхідно надати державним та комунальним медичним закладам управлінську та фінансову автономію і зробити з них повноцінних суб`єктів господарської діяльності, це можливо зробити за рахунок їх реорганізації.

І саме після внесення змін у законодавство це стало можливим. Територіальні громади, які є власниками закладів охорони здоров'я, можуть прийняти рішення про автономізацію закладів. Відповідне рішення приймають місцеві ради (обласні, міські, сільські). І після відповідного рішення ради та виконання усіх необхідних закладом дій медустанови перетворюються з бюджетної на комунальні некомерційне підприємство.

Слово "некомерційні" означає, що діяльність закладу не пов`язана з отриманням прибутку. Зароблені кошти медзаклади мають спрямовувати на свій розвиток відповідно до фінансового плану.

Для того, щоб перейти на нову модель фінансування автономізуватись мають як заклади, які надають первинну медичну допомогу, так і заклади вторинного та третинного рівня. Після цього вони зможуть заключити прямі договори з Національною службою України на відповідному етапі медичної реформи.


Закон також передбачає пільговий період для закладів, які будуть автономізовані до 31 грудня 2018 року. Заклади, які будуть автономізовані пізніше будуть вимушені виконувати також оцінку всього майна та ряд інших дій. Саме тому. бажано якомога швидше виконати автономізацію, адже рано чи пізно це буде очікувати усі визначені законом типи медзадкладів.

До одного з популярних міфів про автономізацію можна віднести страх, що це перший крок до приватизації закладів, проте в статті 16 Закону України "Основ законодавства України про охорону здоров'я" вказана пряма заборона до їх приватизації.

Спостережні ради

Одним з нововведень закону є обов'язкове створення спостережних рад при медзакладах вторинного та третинного рівнів. Спостережні ради будуть розглядати питання, дотримання прав та забезпечення безпеки пацієнтів, додержання вимог законодавства, фінансово-господарської діяльності закладу охорони здоров'я тощо.

До складу спостережної ради закладу охорони здоров'я, будуть входитимуть представники власника закладу, органів місцевого самоврядування, місцеві депутати, а також представники громадських організацій.

Також при закладах можуть створюватися опікунські ради. До їх складу можуть входити меценати, представники громадськості, благодійних, релігійних організацій, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, волонтери.

Головні переваги автономізації медзакладів

  • Керівник закладу отримує значно ширшу свободу дій в розпорядженні майном та фінансами, визначенні структури закладу у порівняння з бюджетним закладом;

  • Керівник закладу зможе встановлювати будь-які форми оплати праці персоналу, що допускаються законодавством незалежно до тарифної сітки.

  • Керівник закладу зможе визначати кадрову політику в залежності від реальних потреб, а не нормативів;

  • Фінансування закладу буде здійснюватися не за постатейним кошторисом витрат, а за прямими договорами з НСЗУ на основі власного фінансового плану;

  • Медзаклади зможуть відкривати рахунки у будь-якому банку;

  • Медзаклади матимуть можливіть утворювати об'єднання з іншими автономізованими закладами, з метою перерозподілу функцій та якнайкращого управління ресурсами;

  • Медзаклади зможуть наймати за договорами лікарів фізичних осіб-підприємців.
До найбільш поширених складностей у проведенні конкурсу відноситься - низька поінформованість потенційних учасників про оголошення конкурсу. Також у нашому суспільстві існує недовіра до конкурсів, що ще більше зменшує кількість претендентів. Окрім того, громада не завжди розуміє на скільки важливо контролювати такі конкурси і тому навіть активісти не йдуть у комісії.
Євген Гончар
Член громадської ради при МОЗ
МОЗ спростило процедуру підписання декларацій
Вінницька область стала першою, де більше половини жителів підписали декларацію зі своїм лікарем
За даними порталу
https://medreform.in.ua/

Новини
Анонси
Цифри реформи
4,9 млрд грн

Виділили на розвиток сільскої медицини у 2018-2020 роках
2/3 медзакладів

первинної медицини підключилися до НСЗУ
14,7 млн паціентів

Підписали декларації з лікарем на 16 липня 2018 року
23 207 лікарів

приєдналися до системи E-Health
Матеріал підготовлений в рамках всеукраїнського проекту «Медіа школа з Децентралізації. Курс-ІІ», який проводить Центр політичних студій та аналітики «Ейдос» за підтримки Програми для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U–LEAD з вропою», яка фінансується Європейським Союзом та його країнами-членами Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею та Швецією.
Дайджест виготовлено за підтримки Міністерства охорони здоров'я України

Адреса: м. Київ, 03150, вул. Ділова, 22б, 2 поверх (для листування – а/с 13 м. Київ, 01001)
Телефон: +38 (067) 506 8162
E-mail: office@cpsa.org.ua

Made on
Tilda