Дайджест
освітньої реформи
№10
31 жовтня 2018
Опорні школи
Опорна школа стає фундаментом освітньої реформи
Новий формат організації шкільного простору стає звичним для громад по всій Україні.
В новому навчального році свої двері для школярів відчинили понад 680 опорних шкіл
Що таке опорна школа?
Опорна школа - це комплексний загальноосвітній навчальний заклад у певній місцевості. Ці школи формуються найбільшими та найпотужнішими центральними навчальними закладами. В них окрім «власних» учнів навчаються ще й діти з інших найближчих сіл, селищ та містечок. Вони відвідують таку школу після закінчення початкової у власному населеному пункті.

Школярів підвозять до опорної школи автобусами. У кожній опорній школі створені сучасні кабінети фізики, хімії, лабораторії, комп'ютерні класи з відповідним мультимедійним обладнанням, Wi-Fi. Реформою освіти передбачено, що у регіонах діятимуть опорні школи базового рівня. Крім того, кожну опорну школу добре обладнано і зміцнено висококваліфікованими кадрами. Опорні школи слугуватимуть тестовим майданчиком інновацій в окрузі.

Збільшення мережі опорних шкіл дасть змогу дітям із сільської місцевості на рівні базової і старшої профільної школи здобувати справді якісну освіту. В новому навчального році свої двері для школярів відчинили понад 680 опорних шкіл. У другу фазу у 2019-2022 роках буде сформовано мережу опорних шкіл базового рівня.

Для чого потрібні опорні школи?
Опорні школи повинні покращити рівень освіти та зрівняти якість міської та сільської освіти, дати дітям однакові шанси на доступ до знань. Такі школи, по плану, обладнують сучасними класами, забезпечують доступ до мережі Інтернет, навчальними та методичними матеріалами. Створювати такі умови для кожної сільської школи немає фінансовою можливості. Проте об'єднавши кілька громад навколо одного навчального закладу дасть змогу всім діткам отримати хороший рівень знань. Крім того, підвищиться ефективність використання ресурсів.

Що буде з малими школами?

Початкові школи, де діти навчаються з першого до четвертого класу стануть філіями опорних шкіл. Проте філіями можуть бути і школи до 9 класу, якщо ці заклади максимально наближені до місця проживання дітей. Після його закінчення школярі мають змогу навчатися у новій середній школі. Філії опорної школи не є юридичною особою. Вчителів приймає на роботу директор опорної школи. Вони можуть працювати і в основному закладі і у філії одночасно. Також філією може бути і дитячий садок.

Як створюється опорна школа?
Відбір школи відбувається на конкурсній основі. Це дає змогу забезпечити прозорість процедури. Міністерство освіти визначило вимоги до учасників: наявність попереднього рішення про створення опорної школи і не менше трьох філій. Крім того, під час проведення конкурсу обов'язково врахувати зручність та наявність асфальтованих доріг для забезпечення безпечного підвезення учнів і вчителів до школи. Кількість учнів без урахування філій становить не менше 200 осіб. Проте на розсуд засновника школи можуть буьти і виключення.

Децентралізація
У разі, якщо створена об'єднана територіальна громада, то саме вона вирішує, яка школа стане опорною за конкурсом і як буде проведена реорганізація мережі навчальних закладів. Громада ОТГ буде проводити конкурс на обрання опорних шкіл. Вона матиме більше повноважень і коштів, тому зможе сама вирішувати питання щодо матеріально-технічного забезпечення як шкіл, так і садочків. Проте ресурсами буде розпоряджатися вже навчальний заклад.

Загрози реформи
Головний аргумент спротиву створення опорних шкіл – діти навчатимуться далеко від дому. Хоча учнів підвозитимуть автобусами, проте є ряд загроз: зриву перевезення, відстань до школи без «дороги», окрім того, постає питання відвідування гуртків і секцій. Вони відбуваються після уроків, що ускладнює дітям можливість добиратися на додаткові заняття власним ходом. Часто противниками змін є також директори та вчителі філій, які бояться втратити роботу.

Одним із недоліків є велике навантаження на дітей. Учням доводиться вставати раніше, щоб встигнути доїхати до школи. Також певний час потрібен на повернення додому. Проте реформа освіти впроваджується спільно з реформую децентралізації, крім того всі етами фінансово підтримуються урядом та парламентом. Кошти реформи спрямовані на створення комфортних умов не лише у школах, але і облаштування інфраструктури навколо неї, в тому числі і ремонт доріг.
Створення опорних шкіл впливає на зростання кількості реально профільних класів, де діти більш-менш можуть зосередитись на підготовці до потрібних їм предметів. Матеріально-технічне забезпечення, фахові вчителі, хороші умови для навчання – усе це дає можливості повністю розкрити потенціал кожної дитини.
Лілія Гриневич
Міністр освіти і науки України
Опорні школи – це стимул розвиватися для всієї громади. Бо необхідність вирішення викликів спонукає активізуватися та знаходити нові взаємоприйнятні рішення, як для інфраструктурних, так і кадрових питань.
Наталія Трамбовецька
Експертка проекту "Медіашкола з Децентралізації. Курс-ІІ", який реалізує Центр Ейдос за підтримки програми U-Lead


Анонси
Матеріал підготовлений в рамках всеукраїнського проекту «Медіа школа з Децентралізації. Курс-ІІ», який проводить Центр політичних студій та аналітики «Ейдос» за підтримки Програми для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U–LEAD з вропою», яка фінансується Європейським Союзом та його країнами-членами Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею та Швецією.
Дайджест виготовлено за підтримки Міністерства освіти та науки України.

Адреса: Київ, 03150, вул. Ділова, 22б, 2 поверх
Для листування: а/с 13, Київ - 01001
Телефон: +38 (067) 506 8162
E-mail: office@cpsa.org.ua

Made on
Tilda