Дайджест
освітньої реформи
№14
3 січня 2019
Освітня реформа у 2019 році
Що очікувати від освітньої реформи у 2019 році
2019-й - рік розвитку та зростання для усіх сфер від школи та закладів профосвіти до вишів і наукових установ — кожна із них отримала місце у 10-ці основних пріоритетів Міністерства освіти і науки на наступні 12 місяців.
Над оновленням стандартів, підвищенням кваліфікації вчителів та майстрів, а також оновленням освітнього середовища МОН працюватиме спільно з європейськими партнерами.
Виклики реформи НУШ у 2019 році — новий Державний стандарт, нові освітні простори, координація впровадження реформи.

В поточному році заплановано прийняти новий Держстандарт базової освіти (для 5–9-х класів). Важливий документ, адже саме в цей період життя остаточно формуються характер і цінності людини. Новий стандарт визначатиме якими компетентностями, знаннями та вміннями мають оволодіти учні 5-9 класів НУШ.

В новий навчальний рік(2019/2020) майже півмільйона першокласників прийдуть у змінену школу. На них чекатимуть перепідготовлені вчителі, програми та новий освітній простір.

У 2019 українські школи отримають 1 мільярд гривень на освітній простір. Саме таку суму закладено У бюджеті на 2019 рік на оновлення освітнього простору.

На рівні Уряду працюватиме Координаційна рада, яка допомагатиме вирішувати проблемні питання щодо впровадження в регіонах Нової української школи.

Координаційна рада працюватиме над усуненням проблем, з якими стикнулась імплементація змін торік, моніторитиме впровадження змін та використання грошей на місцях, також з'являтимуться нові дистанційні курси для підтримки педагогів.

Антибулінг, інклюзія та комфорт для здобувачів освіти

У новому році буде приділена увага до проблеми булінгу. Нещодавно прийнятий закон про протидію булінгу передбачає, де має шукати захисту жертва цькування та яка відповідальність встановлена для тих, хто «булить». Ідеться про штрафи для батьків малих агресорів та вчителів, які ігнорували проблему. На початку року буде запущено відеокурс для вчителів для профілактики булінгу, виявлення тих жертв цькування, які бояться звернутися до дорослих по допомогу.

Наразі в Україні є дуже багато напрацьованого матеріалу з антибулінгу – це методичні розробки не тільки МОН, але й педагогів, громадських організацій.

Особливе місце у реформі залишається за інклюзією. У поточному році планується значно розширити мережу інклюзивних класів, встановити обсяги допомоги дітям, впорядкувати роботу мультидисциплінарних шкільних команд.

Понад 263 млн грн на створення теплих туалетів у школах, де їх досі нема, передбачено у Державному бюджеті на 2019 рік. Обов'язковою вимогою до шкільної вбиральні на всіх рівнях — від молодшої до старшої школи— стане наявність перегородок та дверей у кожній кабінці. Так, це вже враховано у нових ДБН (нормативні документи у галузі будівництва) та санпінах, що формують вимоги до будівель шкіл.

Нові методи професійного зростання вчителя

Добровільна сертифікація стартує у 2019 році. Для охочих це спосіб підвищити на 20 % зарплату на наступні три роки та піднятися на першу кваліфікаційну категорію. Відповідне Положення про сертифікацію педагогічних працівників затвердив Уряд 27 грудня 2018 року. Поки що йдеться про вчителів початкової школи — лише для них затверджені професійні стандарти. Планують, що за цей рік 1 тисяча вчителів пройде сертифікацію. Пілотування сертифікації триватиме у 2020–2021 роках.

Метою сертифікації є виявлення та стимулювання педагогічних працівників з високим рівнем професійної майстерності, які володіють методиками компетентнісного навчання і новими освітніми технологіями та сприяють їх поширенню.

14 січня поточного року Міністерство освіти і науки затвердило програму незалежного тестування фахових знань та умінь вчителів початкової школи під час проходження сертифікації.

Два обмеження: претендент повинен мати не менше двох років стажу та зареєструватися з 15 січня по 1 лютого 2019 року. Експерти (вчителі, тренери НУШ) побувають на уроках претендента, на місці вивчатимуть його професійну майстерність. Візити триватимуть до жовтня, тож вчитель має дочекатися, коли саме до нього завітають. На осінніх канікулах-2019 претендент має скласти «вчительське ЗНО».

Електронне портфоліо щодо своїх професійних досягнень (методичні розробки, відео уроків тощо) є час підготувати та завантажити на файлообмінник до 1 липня 2019 року. Сертифікат буде дійсним три роки. Якщо вчитель «провалився», це не матиме для нього наслідків. Про звільнення чи зниження кваліфікації не йдеться. Можна буде спробувати сили наступного року.

Ще одне новаторство: монополію інститутів підвищення кваліфікації скасують. А частину грошей, які йдуть на розвиток вчителів, скерують у школи за принципом «Гроші ходять за вчителем». І саме школа обиратиме найкраще місце, де підвищуватимуть кваліфікацію її вчителі.

У 2019 році розпочне роботу освітній омбудсмен

Уряд вже ухвалив всі необхідні документи, тож почне роботу інститут освітнього омбудсмена, мета якого — захищати права дітей, батьків, вчителів. Це додатковий механізм гарантування прав усім категоріям здобувачів освіти, їхнім батькам.

До омбудсмена зі скаргами щодо порушень навчального процесу можуть звертатися всі учасники освіти, його обов'язок — розбиратися в ситуації. Для допомоги освітньому омбудсмену працюватиме спеціальна служба, що складатиметься з 15 осіб.

Передбачається, що після отримання скарги про порушення прав у сфері освіти служба мусить розглянути її у строк не більш як 1 місяць. Саме за результатами цього розгляду освітній омбудсмен приймає рішення про обґрунтованість чи необґрунтованість скарги та надає письмову відповідь про результати її розгляду.

Якщо скарга обґрунтована, освітній омбудсмен протягом п'яти робочих днів вживає заходів до поновлення та захисту порушених прав заявників.

Діджиталізація освіти.

З 2019-го у має запрацювати Національна освітня платформа, де розвиватиметься цифрова освітня екосистема. Зокрема, на ній розміщуватимуться електронні підручники (не просто оцифровані, а інтерактивні, з віртуальними 3D-матеріалами, які вчителі зможуть компонувати на свій розсуд), скани підручників для завантаження, різні матеріали: інтерактивні лабораторії, віртуальні музеї, форуми для спілкування вчителів, системи менеджменту освіти.

Такий контент зможе зацікавити сучасного учня. Але якщо він матиме доступ до нього. А у третині шкіл немає повноцінного інтернету. До закінчення року 100 % шкіл матимуть доступ до інтернету, обіцяють у МОН.

Аби кожна школа мала доступ до цієї системи, у бюджеті-2019 передбачено понад 1 млрд грн на встановлення інтернет-доступу для шкіл, які його не мають, а також закупівлю комп'ютерів для них.

Старт масштабної реформи професійної освіти

2019-й рік — старт масштабної реформи професійної освіти. Як і трансформація шкільної освіти, вона передбачатиме зміну стандартів, прийняття нового профільного закону «Про професійну (професійно-технічну) освіту», а також оновлення освітнього середовища.

Спільний проект з ЄС передбачає вклади 58 млн євро в інфраструктуру профосвіти та покращення стандартів. Зроблять акцент на нових підходах, зокрема, на дуальній формі навчання. Нині вже кілька сотень навчальних закладів працюють з роботодавцями за цим проектом. Також очікується новий закон про професійну освіту. МОН має відібрати кластери популярних спеціальностей та міста, де за європейські гроші будуватимуть Центри досконалості — зразкові професійні училища з найсучаснішими інноваційними техніками навчання.

Над оновленням стандартів, підвищенням кваліфікації вчителів та майстрів, а також оновленням освітнього середовища МОН працюватиме спільно з європейськими партнерами.

Важливим елементом реформи стане також розвиток дуальної освіти, в межах якої учень теоретичні знання отримує у закладі профосвіти, а решту — на реальному виробництві.


"Очевидно, що коло пріоритетів значно ширше, однак ми хочемо концентровано представити саме ті напрями, які торкнуться найбільшої кількості учнів, науковців, батьків, педагогів та викладачів. Можу відповідально заявити, що 2019-й рік буде не менш складним, ніж 2018-й, проте, в частині зростання реальних можливостей для кожного він стане дійсно визначним."
Лілія Гриневич
Міністр освіти і науки України


Матеріал підготовлений в рамках всеукраїнського проекту «Медіа школа з Децентралізації. Курс-ІІ», який проводить Центр політичних студій та аналітики «Ейдос» за підтримки Програми для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U–LEAD з вропою», яка фінансується Європейським Союзом та його країнами-членами Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею та Швецією.
Дайджест виготовлено за підтримки Міністерства освіти та науки України.

Адреса: Київ, 03150, вул. Ділова, 22б, 2 поверх
Для листування: а/с 13, Київ - 01001
Телефон: +38 (067) 506 8162
E-mail: office@cpsa.org.ua

Made on
Tilda